sales@ertuki.fi

Balsa RC

Balsapuu on suosituin lennokkien rakennusmateriaali

Balsapuu on kevyttä, mutta keveyteensä nähden myös riittävän vahvaa lennokkien rakennusmateriaaliksi. Balsapuun sisältämät selluloosakuidut ovat hyvin pitkiä, minkä ansiosta balsalla on tiheyteensä verrattuna erinomainen vetolujuus. Lennokkien materiaaleista vain muutamat solumuovit ovat kevyempiä, mutta niiden lujuus on heikko. Balsan ominaisuuksia kuvaa hyvin, että pääosin balsasta valmistettu kärkiväliltään kaksimetrinen radio-ohjattava liidokki painaa ilman radio- ja ohjauslaitteita sekä akkua vain muutamia satoja grammoja, mutta sen huippunopeus voi olla reilusti yli 100 km/h.

Balsaa, mäntyrimaa ja lentokonevaneria

Balsa on perinteinen radio-ohjattavien (RC-) lennokkien rakennusmateriaali, vaikkakin osa nykyisistä rakennussarjoista sisältää myös EPS-vaahtomuovista valmistettuja sekä lasi- ja hiilikuiduista ja epoksimuovista laminoituja osia. Kokonaan muovirakenteisia ovat vain nopeasti koottavat rakennussarjat, joihin ei tarvitse kuin kiinnittää ohjaus- ja radiolaitteet, sekä jotkin liidokkien rakennussarjat.

Yleensä RC-lennokkien rakennussarjat sisältävät yhden tai useamman balsalevyn, joihin on valmiiksi stanssattu siipikaarten ja muiden osien muodot. Osat irrotetaan levystä sormin painamalla tai askarteluveitsen avulla. Lennokin rungon ja siipien kasaaminen tapahtuu nuppineulojen ja liiman avulla. Moottorilennokkien rungot ovat yleensä balsalevyistä koottuja ja poikkileikkaukseltaan suorakulmion mallisia. Kriittisimmissä paikoissa on vahvikkeina koivusta valmistettua lentokonevaneria tai muita puulajeja. Siipien keskimmäiset eli suurimpia voimia kantavat rimat ovat yleensä tiheäsyistä mäntyä, mutta etu- ja takareunarimat yleensä muotoon hiottua balsaa.

Balsa on helposti työstettävää

Balsa sopii lennokkien rakentamiseen myös helpon työstettävyytensä vuoksi: tarvittavia työkaluja ovat esimerkiksi lehtisaha, hiekkapaperi ja askarteluveitsi. On myös olemassa balsahöyliä, joissa teränä toimii partakoneen terä.

Balsarakenteiset lennokit päällystetään yleensä itseliimautuvilla ja silitysraudan avulla kiristettävällä muovikalvoilla. Rakenne on materiaaleja lukuun ottamatta samanlainen kuin monissa vanhan ajan lentokoneissa, joissa puurakenne päällystettiin kankaalla ja kiristettiin lakalla.

Balsan ainoa rajoitus on, että sitä tai siihen ei voi kiinnittää tukevasti juuri mitenkään muuten kuin liimaamalla, koska esimerkiksi puuruuvit eivät balsassa pidä sen huokoisuuden vuoksi. Ongelman voi kuitenkin kiertää käyttämällä muusta puumateriaalista valmistettuja vahvikepaloja, jotka laminoidaan balsan pintaan liimalla. Esimerkiksi lennokkien laskutelineiden kiinnityskohdissa on yleensä kovempia puulajeja ja lentokonevanereita. Aiemmin RC-lennokkien moottoripukit valmistettiin kovista lehtipuulajeista kuten saarnista, mutta nykyään niitä valmistetaan myös ruiskupuristamalla muovista.

Balsasta voi valmistaa äärimmäisen kevyitä lennokkeja

Balsaa käytetään myös vapaasti lentävien lennokkien rakentamisessa, sekä liidokkien että kumi- ja polttomoottoriliidokkien. Kumimoottorilennokeissa melkein kaikki muut osat ovat balsaa, paitsi siipien ja peräsinten päällystysaineena on silkkipaperi. Yksi erikoinen lennokkien laji on kumimoottoriset mallilennokit, jotka ulkonäöltään jäljittelevät esimerkiksi toisen maailmansodan hävittäjiä, mutta joiden rakennusmateriaaleina on vain balsaa, silkkipaperia ja teräslankaa – sekä tietysti liimaa.

Yksi lennokkimaailman äärimmäisyys on mikrofilmilennokit, jotka rakennetaan balsarimoista, wolframlangoista ja äärimmäisen ohuista polymeerikalvoista. Niiden suurin sallittu paino on yksi gramma. Niitä lennätetään vain halleissa, koska pienikin ilmavirta voi hajottaa ne.