sales@ertuki.fi

Rakentaminen

Mitä balsapuusta voi rakentaa?

Balsa on talonrakennukseen turhan heppoinen materiaali, ainakin Suomen olosuhteisiin. Sitä käytetään kuitenkin rakentamisessakin, nimittäin yhtenä arkkitehtoonisten pienoismallien rakennusmateriaalina. Vaikka suunnitelmia voi pyöritellä CAD-ohjelmien 3D-mallinnuksen avulla tietokoneen ruudulla, on pienoismalleilla vielä käyttöä esimerkiksi arkkitehtikilpailuissa. Lisäksi tietokoneen ruudulta ei välttämättä hahmota kaikkea, mitä pienoismallin avulla voi hahmottaa.

Balsapuu sopii rakennusmateriaaliksi lämpimiin olosuhteisiin

Varsinaiseen talonrakennukseen ei balsaa käytetä kuin joissain eteläisissä maissa, esimerkiksi bambun kanssa. Filippiiniläinen Earl Patrick Forlales on kehittänyt edullisen tavan rakentaa modulaarisia taloja nopeasti kasvavan Manilan asuntotilannetta helpottamaan. Bambu- ja balsaelementeistä rakennettavat CUBO-talot muodostuvat yksiköistä, jotka voidaan koota jopa vain neljässä tunnissa ja joista voidaan koota esimerkiksi 14 asukkaan kokonaisuuksia. Forlalesin suunnittelemat talot ovat betonikuutioiden päällä, jotta tulvavedet eivät pääse pilaamaan rakenteita ja asuntojen neliöhinta on huomattavasti halvempi kuin muilla rakennusmenetelmillä rakennettavien talojen.

Balsa on hyvä materiaali veneenrakennukseen

Suomenkin oloissa käytetään balsaa rakentamiseen, nimittäin veneiden rakentamiseen. Lujitemuoviveneissä käytetään paljon sandwich- eli kuorirakennetta, joka luo rakenteeseen jäykkyyttä paljon paremmin kuin yksinkertainen lujitemuovi. Tällaisessa rakenteessa on kahden lujan pintakerroksen välissä kevyt kerros balsaa tai kovaa vaahtomuovia. Pintakerrokset ovat joko lasikuitu-, kevlar- tai huulikuitulujitteista muovia, kalliimmissa veneissä epoksia ja edullisemmissa polyesteriä, jotka levitetään hartsimaisina. Balsapuun etuna verrattuna vaahtomuoveihin on helpompi muotoiltavuus esimerkiksi hiomalla ja lisäksi se, että pitkäkuituisena balsapuu on painoonsa nähden myös hyvin lujaa, mitä vaahtomuovi ei ole. Balsa on kantavaa rakennetta yhdessä kuorilaminaattien kanssa, mutta kuorikerrosten välissä oleva vaahtomuovi ei ole. Balsan liimattavuus on myös parempi kuin monilla vaahtomuoveilla. Se kiinnittyy suoraan laminointihartsiin tarvitsematta pintakäsittelyä. Mainosteippaus parantaa ulkonäköä entisestään.

Lentokoneissa käytetään samanlaista kerrosrakennetta kuin lujitemuoviveneissä

Kerrosrakenne on suosittu myös lentokoneiden ja kilpa-autojen korien rakentamisessa. Se mahdollistaa lujan, jäykän ja kevyen rakenteen. Esimerkiksi kaikki nykyaikaiset purjelentokoneet ovat kerrosrakenteisia, koska siten saadaan aikaan kevyet ja lujat rakenteet, joilla on äärimmäisen aerodynaamiset muodot. Lisäksi siipien sisälle on kerrosrakenteella helppo toteuttaa painolastitankit, jotka täytetään vedellä parempien liito-ominaisuuksien saamiseksi, mutta tyhjennetään ennen laskua koneen keventämiseksi.

Kerrosrakenteen avulla on myös moottorilentokoneista saatu kevyempiä, aerodynaamisempia ja polttoainetaloudellisempia sekä myös paremmin säätä kestäviä. Lujitemuovipinnassa ei ole niittejä eikä rakoja, joita metallirakenteisissa lentokoneissa on. Esimerkiksi ensimmäinen sähkökäyttöinen pienmoottorikone Pipistrel Alpha on kuorirakenteinen lentokone, jossa kuorikerroksina on lasikuitu-, hiilikuitu- ja kevlarvahvisteista lujitemuovia. Niiden välissä tosin on vaahtomuovia eikä balsaa.